אין סודות ברשת

פעמים רבות אני עוברת על מודעות המקדמות שירותים בתחום הרשתות החברתיות אם זה בהקשר של גיוס, מיתוג ארגוני אישי וכו' והניסוחים הם בסגנון: " בוא ללמוד מאיתנו כיצד למתג את עצמך ברשת, 10 הסודות שלינקדאין לא רוצה שתכיר..", והפעם החלטתי להגיב, אין סודות ברשת! להיפך מה שקורה ברשת הוא פיצוץ של מידע שזורם מהמון מקורות במקביל מה שיוצר קושי משמעותי לדלות מן האינפורמציה ערך מוסף משמעותי. עכשיו שהגעתי לפאנצ'ליין ממש בהתחלה אנסה להסביר, מרבית הלמידה מן הרשת מתבצעת במספר דרכים:

1. ניסוי וטעיה- איך אומרים? אין חכם כבעל נסיון, כשאני מנסה לשחזר את צעדי ולהבין מהו המקור החשוב ביותר אני מבינה שהחוויה העיקרית שלי נובעת מניסוי ושימוש ברשתות השונות או באפליקציות השונות ולכך דרוש מוטיב הזמן, מוטיב שגם מרתיע רבים במיוחד אם אינו מביא להצלחה המיוחלת. נקודת ההנחה שלי מבוססת על כך שההתנסות היא הגורם החשוב ביותר למינוף של שימוש ברשת, עם זאת כמובן שתמיד ניתן ללמוד מהצלחותיהם/ כישלונותיהם של אחרים ובכך לקצר את התהליכים באופן משמעותי.

2. בלוגי מומחים- מקור שני במעלה ובעל חשיבות מכרעת לקיצור אותם תהליכי למידה, כמו למשל זה של אנוכי, העניין בשימוש בבלוגים למטרות ידע הוא שיש להגיע אל הבלוג כאשר כבר שוחים בחומר, ולמה הכוונה? כאשר אני נמצא בראשית דרכי ומגשש באפלה פעמים רבות הבלוג יהיה כמה צעדים לפני כך שפערי הידע יהיו גדולים מדיי מה שעשוי להביא לרתיעה ולהזנחה של הפורמט, זו גם ככל הנראה אחת הסיבות להעלמתם של בלוגים רבים כעבור תקופה.

3. וובינרים- סמינרים המתקייימים ברשת, כלי נפלא המאפשר לכל אחד מאיתנו בכל מקום ובכל שעה לקבל ולהעביר ידע, כאן הגעתי גם למסקנה שיש להפריד בין שני סוגים שונים וובינרים חינמיים לבין וובינרים בתשלום. לצערי גליתי שברוב הוובינרים החינמיים כלומר אלה שאינם כרוכים בתשלום "אין חדש תחת השמש" והמטרה הנסתרת העומדת מאחוריהם היא שיווק השירותים השונים הניתנים ע"י אותו ארגון- כמו שנאמר במקורותינו "אין ארוחות חינם" לעומת זו רוצה לציין לחיוב וובינרים בתשלום, גם אם מדובר בתשלום שהוא סימלי, כנראה שמחייבים את יוצריהם לתת ערך מוסף משמעותי יותר, לשמחתי נתקלתי במספר וובינרים כאלה ואשמח לאמליץ עליהם לכל דורש.

4. הידע נמצא באתרים עצמם- פעמים רבות אנו מנסים כלי חדש לנו ומתייאשים על הדרך כיוון שפונקציה כזו או אחרת לא עובדת לנו, אם נשים לב לכל אתר בד"כ יש help center כגון זה הקיים בלינקדאין ושם מנוע שאלות חכם בו קיימות תשובות לרוב השאלות וגם אם לא ניתן לבצע פנייה לצוות האתר וזה כמובן קיים גם בפייסבוק, טוויטר ועוד. כך שאם נתקלתם בקושי הדבר הנכון יהיה לבדוק את זה באתר ורק אז להתחיל חיפושים מורכבים באינטרנט.

5. מצעי ידע- כאן אתייחס לכל אותם מקורות שהם כרי גדילה של אנפורמציה זמינה כגון YouTube, SlideShare ואחרים, עליהם אני ממליצה בחום ללקוחותי על מנת להעשיר את הידע שלהם בתחום, מלבד היותם זמינים, מדובר במקורות וויזואלים מאוד, מה שמסייע מאוד בתהליך הלמידה.

6. שימוש ביועץ/ מומחה- כאן למען הגילוי הנאות אציין שאני אחת כזו ומכאן בוודאי שקיים האינטרס שתשתמשו בשירותי, על שירותי מומחה בתחום אקדיש פרק מיוחד אך לבנתיים אציין את היתרונות אשר בצידן כרוחות עלויות ואומר. כלי זה נכון למי שרוצה בזמן קצר ביותר לבצע את הקפיצות המשמעותיות ביותר בשימוש ברשת, כיוון שהוא מגלם בתוכו את תהליכי הלמידה של המומחה הכוללים את כל הנקודות שצויינו למעלה, בצד זה יש לזכור שהחשוב מכל הוא לבחור מומחה שאתה מתחבר לגישתו, מביא עימו נסיון פרקטי ומחזק את המוטיבציה להצליח