האם הפרסום בקבוצות ב- LinkedIn פשט את הרגל?

לאחרונה מטריד ומכעיס אותי מאוד עניין הקבוצות ב- LinkedIn בישראל, עד לא מזמן הן היו מקור לא רע בכלל להפצה של אינפורמציה רלוונטית לקבוצות עניין משמעותיות, לאחרונה נראה יותר ויותר שהן הופכות להיות ייצרנית spam מס 1 במייל שלי (יסלחו לי גרופון וחברים).

סקירה היסטורית:

אי שם בעשור הקודם LinkedIn פיתחה את האפשרות בפני כל המעוניין להקים קבוצה, ובאמצעותה לתקשר עם בעלי עניין שונים לצרכים שונים:

1. לארגונים לתקשר עם קהל היעד הרלוונטי שלהם כמו שותפים לקוחות ומועמדים.
2. למומחים לתקשר בינם לבן עצמם, להתייעץ בנושאים טכניים ולשתף ידע בתחומי ההתמחות.
3. קבוצות עבור מחפשי עבודה בתחומים ספציפיים.

עד כאן הכל טוב. השימוש בקבוצות הפך להיות נחלת הכלל ורבים עשו ועושים בו שימוש, אלה שכבר תקופה ארוכה חלה תפנית שלילית מאוד בהתנהלות הקבוצות, כזו שמרתיעה רבים מן הנרשמים לקבוצות ורבים אחרים שכבר התייאשו ומצאו את עצמם מחוץ למעגל הספאם. לאחרונה זיהתה LinkedIn את שינוי המגמה והכילה כללים חדשים בכל הקשור להשתתפות בקבוצה, אך לדעתי העניין לא יפתר רק בדרך זו.

מה בעצם קרה פה?

• קבוצות מתמחות שמצהירות על תחום אחד ובפועל מנהל הקבוצה מותיר פרסום של תכנים שאינם רלוונטים לקבוצה.
• חוסר הפרדה בין דיונים להצעות עבודה בקבוצות שאינן למטרות חיפוש עבודה.
• קבוצות שמנוהלות ע”י גורמים בעלי עניין ללא גילוי נאות של האינטרס הכלכלי העומד מאחוריהן, כך שפרסומים שעשויים להיות רלוונטים לקהל היעד נדחים ע”י מנהל הקבוצה.
• אין סוף תוכן שיווקי- מינימום תוכן אמיתי.
• קבוצות מתות- קבוצות שהתחילו ברעש וצלצולים ומאז קולם נדם.
• זהויות בדויות- אבל על כך ארחיב בפוסט אחר.

למה העניין מביא?

בסופו של דבר למיעוט מאוד גדול של קוראים בקבוצות, נתונים שיש בידיי מעידים על כך שהחשיפה למועמדים פוטנציאלים דרך הקבוצות הולכת ופוחתת, בארגונים שאני מלווה כיום, אני דואגת לסייג מאוד את השימוש בקבוצות, ככלי שעד לאחרונה היה כלי מאוד משמעותי להגעה למועמדים.

זה לא חייב להיות כך, בעולם אני מוצאת שקבוצות רבות מצליחות לשמור על צביונן ככלי להפצת ידע רלוונטי, וחייב אבל חייב לעצור את המסחור הזה.

מה צריך לעשות?

1. חשוב שמנהלי הקבוצות יפעילו חוקים נוקשים יותר לגבי השימוש בקבוצה, למשל יעשו הפרדה ברורה בין פרומושנס לדיסקשנס ולג’וב דיסקשנס.
2. יופסק הצינזור לאלתר, אלא אם כן ברור לחברי הקבוצה מי הגורם הכלכלי שעומד מאחוריה.
3. המשתמשים והמפרסמים בעצמם ישמעו לכללי הקבוצה ויפנו את המסרים שלהם לאוכלוסיות הרלוונטיות.
4. אם בחרת להקים קבוצה אנא קח בחשבון שהעניין כרוך בהשקעה ותחזוק לאורך זמן. כולנו מוגבלים ל- 50 קבוצות אז אם אין לך מה לומר לי אל תפתח קבוצה ותזמין אותי, זה בא על חשבונה של קבוצה אחרת שיכולה להיות הרבה יותר רלוונטית.

ולסיכום,

אין בדברים שכתבתי כדי לסגור את הגולל על קיומן של קבוצות ב- LinkedIn, עם זאת יש לקחת בחשבון שהחשיפה לקהל היעד הרלוונטי הולכת ומצטמצמת ולכן הגיוס דרך הקבוצות הוא כלי מוגבל ביותר לגיוס באמצעות הרשתות החברתיות, על מנת להצליח בגיוס ברשת יש לבחון את שימושן של טכניקות רבות ומגוונות העומדות לרשותינו.

נ.ב.
מעניין מי מבין הקבוצות בהן אעלה את הפוסט הנ”ל יאשרו אותו ומי לא?