מגייסים עובדים? הכירו את 5 המגמות החמות של 2016

עולם הגיוסים עובר מהפכה ומי שלא מתאים את עצמו לשינויים שחלים בשוק התעסוקה, יתקשה מאוד לגייס עובדים איכותיים לארגון.

לקראת תום הרבעון הראשון (איך הזמן טס..), ריכזנו עבורכם את מגמות השינוי הבולטות בשוק העבודה של 2016, כדי שתהיו עם אצבע על הדופק ותוכלו להיערך מבעוד מועד. כתבה חובה לארגונים!

המהפכה כבר כאן

התפתחויות טכנולוגיות (אינטרנט בכלל ורשתות חברתיות בפרט), דור ה-Y, שתופס נפח הולך וגדל של כח העבודה ומגיע עם ערכים, וציפיות שונים מקודמיו והמשך ההאטה במשק ובכלכלה העולמית – כל אלה יוצרים שינויים מהותיים בשוק העבודה המחייבים היערכות מחודשת של הארגונים כבר משלב הגיוס.

סמן ראשון למהפכה – מיתוג מעסיק

מיתוג מעסיק היא הגדרת אישיות הארגון כמעסיק, על כל התועלות, הערכים והאמונות שהוא מציע לעובדים (זאת בניגוד למיתוג חברה שמוכוון ללקוחות).  השאיפה היא ליצור התאמה בין ערכי העסק, אחריותו החברתית לעובדים והחוויה שהוא משדר לבין אלה של העובדים והמועמדים הפוטנציאליים, במטרה למשוך ולשמר את העובדים הטובים והמבוקשים ביותר.

חברת גוגל למשל, הייתה הראשונה לזהות את הצורך וליישם בגדול את הקונספט של מיתוג מעסיק. מה שהפך אותה למקום העבודה הכי מבוקש בארה"ב (וכנראה גם בעולם). בעקבותיהם, יותר ויותר מעסיקים מבינים שכדי לגייס את הטאלנטים המובילים חשוב למתג את עצמם לא רק מול לקוחות אלא גם מול העובדים הפוטנציאלים.

למה בעצם זה חיוני?

במחקר בינלאומי שנערך במהלך ,2014 36% מהמעסיקים דיווחו על מחסור בעובדים מוכשרים (טאלנטים) – האחוז הגבוה ביותר מאז 2007. במחקר עדכני יותר שנערך ב-2015 73% מהמנכ"לים דיווחו על מחסור בכישורים מהותיים.

כדי להתגבר על הקושי בגיוס עובדים מוכשרים, חברות צריכות להתמקד בחיזוק מותג מעסיק – מה שיאפשר להם למשוך אליהם את העובדים המתאימים ביותר.

סמן שני למהפכה – ארגונים מגניבים(Be Awesome)

אז הבנו את הצורך של ארגונים למתג את עצמם ולשדר לעובדים הפוטנציאלים שלהם, כי מדובר במקום ששווה לעבוד בו. אבל מה זה מקום שווה?

מן הסתם התשובה שונה עבור אנשים שונים אך המגמה המובילה מושפעת מכח העבודה הצעיר, בני דור ה-Y שמגיע עם שאיפות, ערכים וציפיות שונים מקודמיו. מחקרים מצביעים על מספר נקודות עיקריות:

  • משכורת היא רק שיקול שלישי בהחלטה על מקום עבודה
  • רוצים מקום שתואם את ערכיהם
  • מחפשים אפשרות להתפתחות אישית
  • וגם – שיהיה כיף.

כלומר, העובדים הצעירים רוצים ומחפשים מקום מחבק – כזה שבו יוכלו לבטא את עצמם, להשפיע ולהרגיש בעלי ערך. ארגונים שהם" Awesome" הם ארגונים השמים בראש את המטרות הללו. הם מדברים על העצמה של העובד, על אחריות כלפיו ועל אופק צמיחה בארגון.

סמן שלישי למהפכה – כולם ברשת –Social

התפתחות האינטרנט והרשתות החברתיות והנוכחות הגוברת שלהן בחיינו משפיעה עלינו בכלל ועל שוק העבודה בפרט, במספר דרכים:

גיוס אקטיבי

העובדה שכולם נמצאים ברשתות החברתיות' משמעה שהרבה יותר קל לאתר אנשים וליצור איתם קשר – כלומר לאתר מועמדים באופן פעיל במקום לחכות שיענו למודעות דרושים. עובדה זאת בפני עצמה' כבר יוצרת גלים בשוק הגיוס ונותנת תנופה להתפתחות תחום ההד האנטינג והגיוס האקטיבי שבעבר היו שמורים בעיקר לבכירים.

סמן רביעי למהפכה- מחפשים מוטיבציות ולא (בהכרח) ניסיון

בניגוד לתפישה המסורתית לפיה המעסיקים מסתמכים על ניסיון קודם כאינדיקציה לכך שהעובד יבצע כראוי את העבודה, כיום מסתמנת מגמה בקרב חברות טכנולוגיה גלובליות של גיוס עובדים ללא ניסיון –  פייסבוק, אינטל וגוגל כולן גייסו בשנה החולפת עשרות עובדים ללא ניסיון למגוון תפקידים.

למעשה, מודל גיוס העובדים של גוגל, שנחשב מהפכני, מסתמך בעיקר על חיפוש אקטיבי של עובדים וביצוע תהליכי מיון שמדמים את יכולות העבודה של המועמד בפועל, במקום להסתמך על קורות חיים ונסיון קודם.

סמן חמישי למהפכה – איכות חיים = איכות עובדים

הדור הצעיר אולי נשמע מפונק ותובעני אבל בדרישה לאיכות חיים, משמעות והנאה טמונים גם לא מעט יתרונות עבור המעסיקים. זה מצריך קצת הסתגלות מחשבתית וראייה רחוקת טווח אבל ההליכה לקראת העובדים יכולה בסופו של דבר להשתלם לכל הצדדים.

קיצור יום העבודה – איכות ולא כמות

באירופה מתגבשת יותר ויותר ההבנה שהתפוקה עולה דווקא כשיום העבודה קצר יותר.

בניסוי שנערך בקרב אחיות סיעודיות בעיר גטבורג  בשוודיה, למשל, נמצא כי קיצור יום העבודה מ-8 שעות ל-6 שעות הביא לשיפור הן בבריאות האחיות והן באיכות השירות שלהן עבור המטופלים.

כתוצאה מכך, יותר ויותר עסקים ומגזרים בשוודיה מאמצים את השיטה ומקצרים את יום העבודה.

התוצאה- יותר אפקטיביות. יותר פרודוקטיביות

פרילאנסרים ושעות עבודה גמישות

מצד אחד חברות מנסות לחסוך בעלויות ההעסקה (בין השאר כתוצאה מהעלייה בשכר המינימום בעולם) ומצד שני עובדים רבים מחפשים משרות גמישות – כתוצאה מכך מספר העובדים הזמניים, עובדי קבלן ופרילנסרים עולה בהתמדה.

בישראל המגמה קצת איטית יותר– כיום יש כ-250 אלף עצמאים אשר שיעורם מתוך כלל המועסקים עומד על כ-12% בשנים האחרונות, לעומת ארה"ב, ששם 34% מהעובדים הם פרילנסרים, או עצמאיים (שיעור זה צפוי להגיע ל-40% עד 2020). עם זאת, רוב התחזיות לגבי שוק התעסוקה צופות כי בעתיד העבודה תהיה בצורה של שכירות משולבת בעצמאות.

השורה התחתונה

כדי לגייס ולשמר את העובדים הטובים ביותר, מעסיקים יאלצו לערוך כמה שינויים בתפיסה ובהתנהלות כבר בשלב הגיוס.

ITalent  מציעים פתרון חדשני לגיוס עובדים שמותאם ל"עולם החד" ומאפשר לאתר באופן פעיל את המועמד המושלם ביותר לכל משרה.