פרדיקציה זה עסק מסוכן ובכל זאת..

בתור נטוורקרית וותיקה ומי שעושה שימוש ברשת לצרכי גיוס מאז ומתמיד בערך, אני חייבת לשתף במהפכה קטנה שמתרחשת לעיננו ממש בימים אלה, עד כה הייתה שליטה כמעט מוחלטת של linkedIn בכל הקשור לאיתור ופניה ממוקדת למועמדים, לינקדאין למעשה עד לימים אלה עדיין מהווה הפלטפורמה המשמעותית ביותר, כיוון שהיא אחד המקומות היחידים ברשת בהם מופיעים פרופילים עשירים ולא מעט מהם מקבילים לקורות החיים שהכרנו.

כל זה עומד להשתנות בימים ובשבועות הקרובים ויש להבין האם מדובר בקוריוז או בשינוי מגמה משמעותי, אבל אל לנו להתעלם מהמגמה, לפני כשבוע הכריזה Facebook על כניסה לשוק התעסוקה, זו למעשה הפעם הראשונה שפייסבוק שעד כה נתנה במה לאינטראקציות חברתיות מודה שהיא מעוניינת להכנס לשוק זה, מקורות יודעי דבר שבחנו את החידושים שפייסבוק תציע בקרוב יודעים לספר שאין בהם חדשנות יתרה, עם זאת בכל זאת מדובר במדינת פייסבוק הענקית כך שהיכולת לתקשר עם קהלי יעד שעד כה היו מחוץ למשחק הולכת וגדלה, כך גם השאלה מה יקרה בערבוב שבין הפרטי והמקצועי אבל על שאלה זו בחרתי שלא לדון במאמר זה.

להכרה זו של פייסבוק בפוטנציאל העסקי של עולם הגיוס קדמו מספר אפליקציות, סנוניות ראשונות הנוגעות בשלבים שונים של תהליכי הגיוס, אני גאה לומר שלא מעט מן האפליקציות בתחום מפותחות ע"י חברות ישראליות ובימים אלה אני מוצפת וויראלית בלא מעט כאלה, אז רציתי לעשות קצת סדר ולסייע לכל המתלבטים במבוך, אני בטוחה כי קיימות אפליקציות בנוסף לאלו שאסקור, כמו למשלPinterest משמשות לא רק לצרכי גיוס, אבל התרכזתי באפליקציות מובילות שבמרכזן עומד תחום הגיוס:

Branchout- בין האפליקציות הוותיקות, קיימת מעל שנה וחצי פלוס מינוס (אבל אל תתפסו אותי במילה) מאפשרת הן למועמדים והן לארגונים לתקשר בדרך של פרסם משרות, העלאת פרופיל אישי, קיים מנגנון איתור עם כי סובל מאותה תחלואה של קושי באיתור מועמדים ספציפיים, קיימים מודלים חינמיים ומודלים בתשלום, האג'נדה המובילה היא שבאמצעות הרשת שאתה בונה לעצמך אתה עשוי להכיר חברים במעגלים שני ושלישי שיכולים לסייע לך להגיע לתפקיד הבא שלך.

GlassDoor- בין האפליקציות החדשות, תפסה תאוצה משמעותית בשבועות האחרונים ונראה שמי שרק יכול נכנס, מאוד דומה ל- Branchout בגישה, מאפשרת אגריגציה של תפקידים המפורסמים בכל רחבי הרשת, עם כמה בונוסים נחמדים כגון דרוג החברות וחשיפה לנושאים כגון שכר לתפקידים שונים בארגון, חשיפה שעשויה להיות לא נוחה לארגונים מסויימים אם כי נהוגה מאוד בחו"ל.

GooodJob- הישראלית בשמה הקודם Surge, נוגעת באופן ממוקד בשלב ה- sourcing של ארגונים ומציעה מודל שהוא בתשלום לארגונים, מעיין מנוי העושה שימוש חכם בחוכמת ההמונים והופך את עובדי הארגון לסוכני הגיוס שלו, מה שמאפשר את הגדלת החשיפה של הארגון למועמדים פוטנציאלים מצד אחד ומן הצד השני נותן לארגון מערכת מעקב ותגמול, בהחלט חשיבה מעניינת על תהליך הגיוס.

Workwith.me- אפליקציה נוספת שמייסדיה הם ישראלים ומאחוריה עומדת רויטל הנדלר מייסדת אתר AllJobs, באוויר מעל חודש, החידוש שאני מצאתי באפליקציה בעיקר מהכיוון של שינוי טרמינולוגיה, במקום ה- "endorse" משתמשת במושג "respect". מה עומד מאחורי שינוי הטרמינולוגיה לא ברור, כמו כן נראה שהאפליקציה אמורה לחזק את נושא בחר מביא חבר, אם כי לא ברור לי בשלב זה מה בדיוק המודל העסקי שעומד מאחורי, ימים יגידו.

Zao- עוד ישראלית בכותרות, המערכת שלהם מאפשרת לעובדים לגשת לרשימת המשרות הפתוחות בארגון ולראות מי מחבריו מתאים לכל אחת מהן ולהציע להם אותן. כמקובל, אם אכן מתקבל עובד לארגון הממליץ מקבל בונוס. השימוש במוצר של זאו הוא בחינם לארגון. אם אכן מתקבל עובד החברה משלמת לזאו סכום של %30 מעל הבונוס הניתן על הגיוס במידה ויש גיוס מוצלח והעובד נשאר בארגון שלושה חודשים. כמו כן, זאו מטפלת בהעברת התשלום לממליצים. המוצר הושק בגרסת בטא בחודש אפריל. מודל עסקי שבו המעסיק משלם על הצלחה עשוי להיות בעייתי, במיוחד לנוכח קיומם של מקורות גיוס נוספים.

EXACTME- מערכת המתהדרת ביכולת לחבר בין מעסיקים לעובדים, מציעה שתי פלטפורמות, אחת מיועדת למחפשי עבודה ומאפשרת לבנות נוכחות חזקה ברשת, והשניה בנויה למעסיקים ומבוססת על מנוע סמנטי שנקודת החוזק שלו היא באיתור מומחים לפי הגדרות מדוייקות. חסרון ברור בשלב זה עוד לא חדרה לשוק הישראלי, כך שכמות הפרופילים שניתן לאתר שם נמוכה באופן יחסי. Talent.Me- מזכירה באופן מחשיד את Branchout, מאוד דומה במאפייניה קצת פחות טרפיק של הקהל הישראלי בשלב זה.

אז מה עושים עם ריבוי האפליקציות הזה?

קודם כל חשוב להיות שם, חשוב כדי לראות מה באמת יתפוס, ברור שאין מקום לאין סוף אפליקציות, יתכן גם שכניסתה של פייסבוק לתחום תטרוף את כל הקלפים מחדש, עם זאת אני מאמינה שבסופו של דבר מעט אפליקציות ינצחו וישאירו אבק לאחרים, ההצלחה של כל אפליקציה שכזו תהיה בשלושה מונחים: 1. חדירה לשוק- כמות המועמדים/ ארגונים הפוטנציאלים הרשומה לאפליקציה. 2. טרפיק לאורך זמן, כלומר לא מספיק רישום חד פעמי אלא חשוב שתהיה תעבורה ואינטראקציה שלא תסתיים בשלב הרישום ונטישה, "שימור גולשים" ומתן אינסנטיב/ ערך מוסף שיביא לשימוש לאורך זמן. 3. מודלים עסקיים שנכונים מצד אחד למועמדים ומצד שני לארגונים.

ובחזרה לכותרת איתה התחלתי, אנחנו נמצאים בתחילת דרכה של יישום חוכמת ההמונים בכל הקשור בתהליכי הגיוס, יש לא מעט סטארטאפים את חלקם אף פגשתי לאחרונה והתרשמתי מהזוויות השונות והפתרונות המוצעים, הולך להיות מעניין, יאללה מארק בוא נראה מה יש לך להציע!

מאמר זה מוקדש ליריב, שלימד אותי שיעור בתעוזה