הסטרטאפ שמסתכל על העובדים שלו כעל שותפים מלאים

הסטרטאפ שמסתכל על העובדים שלו כעל שותפים מלאים

איך בוחרים שותף ליוזמה טכנולוגית חדשה? מה הקושי המרכזי בבניית הצוות הראשוני? כיצד גורמים למשקיעים להאמין במוצר ובעיקר ביזמים עצמם? נפגשנו עם פיטר נפתלייב, מייסד שותף ב-Munch לשיחה על הדרך היזמית שלו ועל הטיפים הכי חשובים בעיניו ליזמים מתחילים שרוצים לצלוח את עולם הסטרטאפים והחדשנות. 

הפלטפורמה שמייעלת ומשפרת את התפוקה של יוצרי התוכן

למי שלא מכיר, Munch היא פלטפורמה אשר מאפשרת לאנשי שיווק, משפיענים ואנשי תוכן לקחת וידאו ארוך שכבר קיים ולחתוך אותו לקליפים קצרים מותאמים לפלטפורמות כמו טיקטוק, אינסטגרם ועוד. לפני Munch, יוצרי תוכן יכלו להשקיע שעות עבודה רבות ומשאבים רבים כדי לייצר תכנים מסוג זה, בכמות ובאיכות גבוהה כמו ש-Munch יודעת לייצר.

פיטר נפתלייב, מייסד שותף ב-Munch, הוא יזם ותיק עם ניסיון עשיר בתחומי הטכנולוגיה והאקדמיה. הוא החליט בשלב מסוים בקריירה שלו לפנות לעולם היזמות מתוך סקרנות ורצון "לגעת בהכל" לדבריו, ולהיות חלק מבניה של משהו ולא רק חלק מתוך מערכת גדולה. לאחר שבחן מספר רעיונות, החליט יחד עם שותפו, אורן קנדל, להקים בשנת 2021 את Munch. השניים זיהו את הצורך בשוק יוצרי התוכן ולאחר מחקר הבינו כי לא קיים עדיין פתרון אשר נותן מענה הולם לפער שקיים בין הפקת כמויות תוכן איכותיות לבין הכלים הטכנולוגיים הקיימים היום בשוק. 

את פיטר נפתלייב אנחנו מכירים כבר תקופה ארוכה כלקוח של iTalent. פעלנו יחד עם פיטר וצוות Munch כדי להרחיב ולגייס עובדים נוספים לחברה שלו.
כשנפגשנו איתו לטובת הכנת כתבה זו, ציפינו לשמוע את "הברור מאליו" בעולם היזמות: הקשיים בגיוס, בבניית אסטרטגיית ניהול עובדים לצד צמיחת הסטרטאפ, הצורך בפיווטים בעקבות הקשיים הרבים שהשווקים חווים ובכלל איך זה להקים סטרטאפ בשלוש השנים האחרונות שהיו מטלטלות בארץ ובעולם.  

בקיצור, חשבנו שנשמע סיפור יזמות קלאסי. במקום זאת, פגשנו יזם עם אורך רוח מעורר השראה, עם גישה ייחודית לקשיים ולתהליך היזמות ובעיקר, למדנו ממנו שהדרך היזמית יכולה להיות מה שאנחנו בוחרים ומגדירים לעצמנו בתחילת הדרך. 

תחילת הדרך של ה-Product כפי שהוא כיום

לפני הקמת החברה, פיטר ושותפו, החליטו לערוך פיילוט עם 50 לקוחות פוטנציאליים בכדי לבדוק היתכנות מוצרית. הם ביקשו מהם לשלם מראש תמורת השירות, וכך בחנו גם את ההיתכנות העסקית והרצון של צרכן הקצה להשקיע כסף במוצר מסוג זה. בהמשך, לאחר הקמת החברה, הם ערכו סקר שוק מעמיק ופיתחו גרסאות נוספות של המוצר על בסיס משובים שקיבלו מהלקוחות.

אחד היעדים השאפתניים אשר הציבו לעצמם זוג היזמים, היה מעבר מאפס הכנסות בתחילת 2023 להכנסות של למעלה מ-1 מיליון דולר עד סוף השנה. יעד שאכן עמדו בו ואף הגיעו למעל 2 מליון דולר הכנסות ו-600 אלף משתמשים רשומים, כנגד הקושי של המלחמה ואי-היציבות הפיננסית בשוק.

בחירת האנשים שמסביב למוצר 

שמחנו לגלות שכפי שאנו מאמינים, כך גם פיטר ושותפו, שהדגש המהותי על האנשים איתם הם צועדים בדרך זו הוא הכרחי וקריטי, זו הסיבה גם שפיטר מצביע על גיוס אנשים כאתגר המשמעותי שלו כיזם.
פיטר תיאר לנו את ההקפדה במציאת אדם אשר איתו יוכל לתקשר בצורה יעילה ומכבדת. מעבר לכך הוא אמר: "על הקשיים האחרים ועל פערי המידע שיהיו לו או לי, נוכל להתגבר, אבל תקשורת היא הבסיס להצלחה". 

כך גם ההסתכלות על העובדים הראשונים בחברה, שרמת האינטראקציה היומית והאחריות המוטלת על כתפיהם, היא עצומה. פיטר תיאר כי הם מייחסים חשיבות רבה למתן חופש פעולה לעובדים, שחשוב להם שהם יהיו מומחים בתחומם וירבו להציג את דעותיהם והחשיבה שלהם בנושאים המקצועיים והעסקיים כאחד: "אנחנו הופכים את העובדים שלנו לשותפים. אני מעדיף שהעובד שלי ידע יותר ממני וילמד אותי. כמובן שאני אומר להם לאן צריך להגיע, אבל הם צריכים להסביר לי איך אפשר להגיע לשם". 

לדברי פיטר, את הצוות הוא מגייס לפי תקשורת וגם לפי צורת המענה על שאלות: "כשאני רואה שהתשובה מגיעה מאינפורמציה ודאטה, זה הכי טוב. למשל כשמי שמולי שואל אותי עוד שאלות כדי לקבל עוד מידע ולהחליט על פיו, ולא שולף מהאוויר תשובה, אני יודע שנסתדר".

בהקשר הגיוס התומך שלנו ב-iTalent, כל הפרטים שפיטר שוחח עליהם, הם חלק בלתי נפרד מהליך הגיוס שאנו מבצעים. הירידה לפרטים, ההבנה אפילו איזה צורת תקשורת רצוי שתהיה למועמד כדי שיוכל באמת לעבוד עם הצוות הקיים, הם לא פחות (ולעיתים אפילו יותר) חשובים מהפרטים הטכניים אודותיו, הניסיון והידע המקצועי. 

גיוס כספים בתקופה של סגירת כיסים

כאשר פתחנו את "תיבת הפנדורה" של נושא הגיוסים, פיטר אמר שהקושי המרכזי הוא בלדעת למי לפנות. "בסוף משקיעים הרבה פעמים בוחרים במי להשקיע לפי הקשר האישי שלהם למוצר או לתחום מסוים, לכן אם אני אפנה מראש למשקיע שהמוצר שלי לא מעניין אותו, זה לא משנה כמה המודל העסקי או ההוכחות שלי בשטח הן מעולות, זה לא יעניין אותו", אומר פיטר.

ברגע שמוצאים את המשקיעים הרלוונטים, עוברים לקושי הבא – הצגת היעדים העסקיים והוכחת ההיתכנות שלהם להתממשות. פיטר למד שהמפתח לשכנוע משקיעים הוא הצגת יעדים עסקיים ברורים ואסטרטגיית צמיחה ברת-השגה תוך מינוף המשאבים הקיימים בחברה כבר היום. 

יעדים יכולים לכלול גם הוזלת עלות רכישה של משתמש חדש ויכולת הגדלת האופרציה מבלי העלאה משמעותית של המשאבים הדרושים לתפעול. לדבריו של פיטר, הכי נכון זה להיות על הגבול הדק בין הצורך בכספי המשקעים ליכולת להסתדר לבד עם הכנסות החברה הקיימות. 

עוד תיאר פיטר, כי "לא" זאת התשובה הרגילה ששומעים כל הזמן בתהליך הגיוס, אבל ברגע שיודעים מה המטרה ובטוחים במוצר, זה לא רלוונטי. ברור שאחרי אותם "לא" יגיע ה"כן" שאותו אנחנו צריכים. 

שאלנו את פיטר לסיכום "מה העצה הכי טובה שהיית רוצה למסור ליזם או יזמת שיוצאים לתהליך גיוס כספים ראשוני?"

התשובה במילים שלו: "שיחליטו טוב טוב אם זה מה שהם רוצים ושיהיו מוכנים לעבוד קשה מאוד מספר שנים בלי הכנסה ובלי וודאות לדעת לאן הם הולכים. ככל שיש מטרה ברורה, קל יותר לספוג את הקושי בדרך".

אכן, עולם היזמות אינו פשוט והדרך בו עוברת באינסוף אתגרים שיש לפתור ולהתמודד איתם באופן יומי. אחת הסוגיות הכי מאתגרות וחשובות בדרך הזו (כמו בעוד מקומות בחיים שלנו), היא עם איזה אנשים אנו צועדים? האם אלו אנשים שמשלמים אותנו במקומות שאנו חלשים? האם סך החלקים מוכיח את עצמו ומביא תוצאות? ומה מצב התקשורת והיכולת להבין האחד את השני ולנוע יחד קדימה?
כל אלו דורשים הליכי גיוס לא פחות ממצוינים. הליכים אשר לוקחים בחשבון את כלל הצרכים של החברה, את מצבה הנוכחי והיעדים שמולה בטווח הזמן הקצר והארוך. 


מאמר זה נכתב בשיתוף עם פיטר נפתלייב, CTO ומייסד שותף בחברת Munch. פיטר הוא יזם בנשמה, עם ניסיון ורעיונות רבים. הוא תמיד ידע שהוא רוצה להשפיע ולהביא את סט הכישורים והיכולות שלו לעולם היזמות. אחרי שנים בהן עבד כמתכנת, בנוסף לניסיון שלו בשירותו הצבאי במשרד הבטחון, שם גם נשאר לייעץ, הוא למד באוניברסיטה מגוון תארים, הקים את ערוץ היוטיוב וקהילת Machine Learning 2d3d.ai ויצא לעולם היזמות עם סט כישורים וידע מרשימים.

CONTACT US
בואו נצמח ביחד

המחויבות שלנו היא להביא את הארגונים והצוותים שעובדים איתנו למקום טוב יותר – יותר גמישים לשינויים, יותר מעורבים ועם קשת נרחבת יותר של כלים, שתאפשר להם ליצור עתיד טוב יותר.