יד אחת מפטרת ויד אחת מגייסת – ההזדמנות הגדולה של משבר ההייטק

יד אחת מפטרת ויד אחת מגייסת – ההזדמנות הגדולה של משבר ההייטק

אנחנו נמצאים בעיצומו של אחד מהמשברים המשמעותיים שתעשיית ההייטק העולמית והמקומית חוותה.

משבר בסדר גודל כזה נובע מאוסף של גורמים כולל העלאת הריבית, עליית מחירי האנרגיה, המלחמה באוקראינה, הקורונה, תחרות שגוברת, הערכות שווי גבוהות מדי ועוד.

אנו שומעים מידי יום על חברות הייטק שמצד אחד מפטרות ומהצד השני ואף במקביל מגייסות עובדים.

חברת Google לדוגמה הודיעה על פיטורים של כ-12,000 עובדים ברחבי העולם, חברת Microsoft  הודיעה על פיטורים של כ-10,000 אך במקביל שתיהן הודיעו גם על גיוס של אלפי עובדים חדשים בתחומים כמו בינה מלאכותית ומחשוב ענן.

חברת כמו אינטל, Cybereason, Agora, Groundcover, Sentra, Apple, Amdocs Verbit ועשרות חברות נוספות קטנות גדולות משחררות עובדים בשל צמצומים, התייעלות, בעיות ביצועים ועוד ומהצד השני גם מגייסות.

נשמע דבר והיפוכו אך יש בכך המון לוגיקה ותכנון עסקי חכם.

גם אנחנו כחברת גיוס והד האנטינג ותיקה עובדים עם חברות שמפטרות ומגייסות במקביל החל מתפקיד מהנדס ועד לתפקיד הנהלה בכיר. העבודה שלנו מאפשרת לנו גישה והבנה מעמיקה להתנהלות הזו של חברות.

בחסות המשבר – ממשבר להזדמנות:

אז למה בתקופה של פיטורים אותן חברות המפטרות באותה נשימה ממשיכות לגייס עובדים? התשובה האמת היא די פשוטה וקצרה – הפיכת המשבר להזדמנות.

ואם בכל זאת תרצו להרחיב נשמח לשתף אתכם במנעד הסיבות העיקריות לתופעה:

מנוע צמיחה מקביל – חברות רואות פוטנציאל צמיחה בתחומים חדשים, כמו בינה מלאכותית, מציאות מדומה וענן. כתוצאה מכך, חברות רבות  ממשיכות לגייס עובדים חדשים בתחומים אלו.

ארגון מחדש – אחת הסיבות העיקריות, בעיקר בגיוס בכירים נובע מכך שמשוק של צמיחה מטאורית השוק הפך לשוק של התייעלות, מיקוד ומכירות. הדבר דורש ארגון מחדש הנוגע לא פעם בעיקר לשדרת ההנהלה – הפונקציות המנהלות בחברות לעיתים כבר אינן רלוונטיות לאופי השוק הנוכחי ולכן כפי שאנחנו מרגישים ויודעים, ישנה תחלופה גבוהה בצוותי הנהלה שנדרשים לעמוד ביעדים כמותיים ואיכותניים חדשים.

צרכים עסקיים: בהמשך לסיבה הקודמת, חברות היי-טק שוכרות לעתים קרובות עובדים כדי לענות על הצרכים העסקיים המיידיים שלהם, כגון הרחבת כוח העבודה שלהם לפרויקטים חדשים או למילוי פערי כישורים וטכנולוגיות ספציפיות. עם זאת, אם הנוף העסקי משתנה או פרויקטים יושלמו, ייתכן שהם יצטרכו לצמצם ולהרפות מכמה עובדים כדי להישאר רזים ויעילים

הזדמנות כפולה – כמו בכל משבר, גם כאן חברות "מנצלות את ההזדמנות" לשחרר עובדים פחות פרודוקטיביים בחסות הקיצוצים. מהצד השני בהנחה והחברה פועלת נכון עסקית, היא תנצל את ההזדמנות לגיוס עובדים טובים ומתאימים יותר בנקודת הזמן הנוכחית. לא פעם מדובר על הזדמנות לגייס טאלנטים שלולא המשבר היה קשה להשיגם.

המשך צמיחה: חברות צריכות להמשיך להוכיח צמיחה ולכן חברות צפויות להעסיק עובדים חדשים כדי לתמוך בצמיחה שלהם.

תנאי שוק: תעשיית ההיי-טק היא תחרותית ביותר ומתפתחת כל הזמן. חברות צריכות להסתגל לתנאי השוק, להתקדמות הטכנולוגית ולדרישות המשתנות של הלקוחות. זה עשוי לדרוש מהם ארגון מחדש של כוח העבודה שלהם, מה שיכול לכלול גם גיוס עובדים וגם פיטורי עובדים

ניהול עלויות: גיוס ופיטורי עובדים יכולים להיות החלטה אסטרטגית המונעת על ידי ניהול עלויות. ייתכן שחברות יצטרכו לצמצם הוצאות בתקופות פיננסיות מאתגרות או להקצות משאבים לתחומים קריטיים יותר בעסק. במקרים כאלה, ייתכן שיהיה צורך בפיטורי עובדים כדי לשמור על היציבות הפיננסית של החברה.

מיזוגים ורכישות: בתעשיית ההיי-טק, מיזוגים ורכישות נפוצים. כאשר שתי חברות מתמזגות או כאשר אחת רוכשת אחרת, יכולות להיות פיטורים בתפקידים ובפונקציות. כתוצאה מכך, חלק מהעובדים עלולים להשתחרר כדי לייעל את התפעול ולמנוע כפילות. חשוב לציין שהחלטות גיוס ופיטורין הן מורכבות ותלויות בגורמים שונים ספציפיים לכל חברה. המטרה היא בדרך כלל ליצור כוח אדם פרודוקטיבי ויעיל המתאים למטרות ויעדי החברה.

תעשיית ההיי-טק הוכיחה שוב ושוב את יכולתה לחזור ממשברים.
משבר 2022 שימש קריאת השכמה, וגרם לחברות להעריך מחדש את האסטרטגיות שלהן, לאמץ גישות חדשות וללמוד לקחים חשובים. על ידי אימוץ וכניסה של טכנולוגיות חדשות וגיוס עובדים מתאימים במהירות, שינוי אסטרטגיה ניהולית וטקטית ובהתאם גיוס מנהלים שידאגו לעמידה ביעדים ובמשימות החדשות, גיוון שרשרת האספקה, השקעה בתשתית דיגיטלית, מתן עדיפות לפיתוח כישרונות ועוד.

נסיים באמירה חשובה לחברות –  "הפכו את הלימון ללימונדה" זו לא רק קלישאה.

דווקא עכשיו זה הזמן לוודא שהאנשים הטובים והמתאימים ביותר עומדים לצידכם – אל תפחדו משחרור עובדים שלא נותנים מענה לתנאים החדשים של השוק.

אנו עדים לחברות אמיצות שהחליפו הנהלות שלמות ובצעד זה הצליחו להביא את החברה למקום הרבה יותר טוב, חדשני ואפקטיבי.

CONTACT US
בואו נצמח ביחד

המחויבות שלנו היא להביא את הארגונים והצוותים שעובדים איתנו למקום טוב יותר – יותר גמישים לשינויים, יותר מעורבים ועם קשת נרחבת יותר של כלים, שתאפשר להם ליצור עתיד טוב יותר.