תכונותיו של מנהל מוצלח - iTalent - Hire smarter

תכונותיו של מנהל מוצלח

ניהולם של אנשים אחרים הוא אחד מהמרכיבים הכי מתוחכמים ומאתגרים בניהול העסק. כמו שכל בעל תפקיד ניהולי יאמר לכם, החלק הטכני בתפקידים הללו קל עשרות מונים מאשר המרכיב האנושי. קל הרבה יותר לרכוש ידע ומיומנויות טכנולוגיות, כאשר אתם נשענים על נקודות החוזק שלכם ומנסים להסתדר עם נקודות החולשה שלכם, מאשר לזהות את אותן הנקודות באנשים אחרים ולהדריך אותם לקראת מטרה משותפת.

זה לא שכישורים ניהוליים לא יכולים להילמד אף הם – ודאי שאפשר ללמוד אותם – אך הם באים יותר בטבעיות עבור אחדים מאשר עבור אחרים. ואם העניינים בעולם העסקים לא מסובכים מספיק, הוסיפו לכך את העובדה שמעולם לא הייתה תקופה שבה היה יותר קריטי להחזיק מנהלים טובים ברחבי העסק כמו זו של היום. אבל איך ניתן לזהות אותם? הנה כמה מהתכונות העיקריות שעליכם לחפש במנהלים שלכם:

 

  • ידע טכני – בנוסף ליכולות בינאישיות וארגוניות, רצוי שלמנהל יהיה ידע רב וניסיון מעמיק בכל הנוגע למטלות הטכניות המצופות, לא רק מהם – אלא גם מהעובדים תחתם. במובנים רבים, זו התשתית שעליה צריך לבנות מנהל טוב – לא דבר שהוא בגדר מותרות.

 

  • מנהיגות – המונח הזה אולי רחב למדי, אבל זה בדיוק גם היופי שבו. מנהיגות מתבטאת באופן שונה בכל ארגון, והגדרת המונח "מנהיגות טובה" בארגונכם נמצאת, במידה רבה, בידכם. למעשה, ההגדרה שלכם למנהיגות תיראה ככל הנראה כערבוב והתאמה מתוך רשימת התכונות הבאות:
  • פתרון בעיות – נדמה שבלי קשר להיותו נכון או לא, המונח הזה מופיע ברוב רשימות דרישות התפקיד מחד, וקורות החיים מאידך. עם זאת, עליכם למצוא דרך לקבוע את יכולת פתרון־הבעיות של המנהלים שלכם – יותר מכל אחד אחר בארגונכם. חשבו על כך: המנהלים שלכם צריכים לא רק לפתור את הבעיות בהם הם בעצמם נתקלים; הם צריכים לפתור בעיות עבור הצוות כולו הפועל תחתם! לכן, אתם רוצים מישהו שמצד אחד יעבוד לפי הספר, ומצד שני יהיה גם בעל יכולות לחשוב מחוץ לקופסה כדי למצוא פתרונות ולגרום לדברים לעבוד בצורה חלקה יותר.
  • ביטחון עצמי – זוהי תכונה מעולה גם לחיים עצמם. לפעמים דברים הולכים מצוין, לפעמים פחות. מנהלים צריכים להיות בעלי כושר־שיפוט איתן ואינסטינקטים בריאים, בד בבד עם הביטחון לבצע החלטות ולראות אותן קורמות עור וגידים, אפילו אם הן לא מתרחשות בדיוק לפי הציפיות. דווקא אלו מהוות מקרי־מבחן מצוינים, ומנהלים צריכים לסמוך על יכולתם לנסות דברים חדשים. אתם יכולים לעזור לטפח ביטחון עצמי בארגונכם בכך שתתגמלו מאמצים ותקבלו רעיונות חדשים.
  • תקשורת – המנהלים שלכם הם צינורות של ידע ופעילות, המגשרים על הפער בין אלה שמעליהם לבין אלה שתחתם. עליהם להיות בעלי יכולת לתקשר באופן יעיל בין שני צדדים, על מנת שהדברים ילכו בצורה חלקה. אך תקשורת היא לא רק העברת מסרים יעילה, אלא עשייה כן באופן שיתקבל בצורה הטובה ביותר אצל האיש עמו הם מנסים לתקשר. הדבר הזה מצריך רמה גבוהה של יחסי־אנוש.
  • ארגון – חלק גדול בעבודתו של מנהל היא הארגון: החל מהאצלת סמכויות, עבור במעקב אחר התקדמות פרויקטים וכלה בכתיבת דו"חות לביצועם של אחרים. סוגים אלה של מטלות ניהוליות דורשים יכולות ארגוניות גבוהות שהינן קריטיות לניהולהּ התקין של החברה.
  • יחסים אישיים עם הצוות– חלק מהחברות מעדיפות לשמור על קורקטיות ועינוב מסוים עם העובדים שלהם; אחרות מרשות לכולם במשרד לבוא בכפכפים ומכנסיים קצרים. כל זה תלוי רק בכם, כמובן. עם זאת, יהא הטון אותו אתם מחליטים לתת בין המנהלים שלכם לבין אלה תחתם אשר יהא, למנהלים הללו צריכה להיות איזושהי מערכת־יחסים אישית עם הכפופים להם. אפשר שזו תהיה ידידות אמיצה מחוץ לשעות המשרד, או שהמנהלים שלכם ידמו יותר לעובדים סוציאליים. כך או כך, הם צריכים להיות מסוגלים לדבר עם עובדיהם על בעיות אישיות שיכולות להשפיע על תפוקתם. הדבר עוזר גם לבנות אמון ואחווה, תכונות שכל חברה תשמח שיהיו חלק ממנה.

יש כמובן כישורים אחרים שמנהלים יכולים להביא עמם, והרבה מכך תלוי בתכונות הייחודיות של הארגון שלכם. אך ללא התכונות האמורות לעיל, המנהלים שלכם עלולים שלא להוות נכס, אלא נטל. לכן כה חשוב לבחון כהלכה את המועמדים הניהוליים שלכם.

 

CONTACT US
בואו נצמח ביחד


המחויבות שלנו היא להביא את הארגונים והצוותים שעובדים איתנו למקום טוב יותר – יותר גמישים לשינויים, יותר מעורבים ועם קשת נרחבת יותר של כלים, שתאפשר להם ליצור עתיד טוב יותר.