גיוון והכללה בתהליכי גיוס ומקומות עבודה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

"גיוון והכללה" הן מילות באז שהשימוש בהן הולך וגובר בעשורים האחרונים. עד כדי כך נעשה בהם שימוש אינטנסיבי, שהן הפכו כמעט לסלוגנים שיווקיים. ארגונים רבים טוענים שהם אכן מגוונים ומכלילים, אבל לא כל אלה באמת מבינים מה זה אומר, למה זה כל כך חשוב ואיך לעשות את זה נכון.

כמו דברים רבים בעולם העסקים, המשמעות של גיוון והכללה נמתחת הרבה מעבר לשימוש במילים עצמן גרידא. ארגון שהוא מגוון ומכליל הוא לא פשוט ארגון שמעסיק עובדים ממגוון שכבות אוכלוסייה. ויותר מכך – שתי המילים הללו מייצגות פרקטיקות נפרדות, למרות שלרוב נעשה בהן שימוש כמקשה אחת.

ההגדרות הנכונות של גיוון והכללה

מרבית האנשים חושבים כי גיוון מתייחס בעיקר למאפיינים חיצוניים, ביולוגיים וסוציאליים כגון מין, גיל, דת, גזע וסממנים ויזואליים נוספים. אם אנחנו יורדים לעומק המשמעות של היותו של ארגון מגוון, אנחנו חייבים להתייחס גם למאפיינים של חוויה שונה בין אנשים, ולא רק מראה.

הכללה, מהצד השני, יכולה להתקיים רק בסביבה שהיא באמת ובתמים מגוונת, שבה אנשים שונים מביאים חוויות חיים שונות אל השולחן. המילה הכללה למעשה מתייחסת למתן יחס השווה לאנשים בארגון מגוון, תוך התעלמות מהנסיבות והחוויות הייחודיות לכל אחד ואחת מהם.

היתרונות של גיוון והכללה עבור המעסיק

אחד האתגרים הראשונים ביישום הפרקטיקות של גיוון והכללה בארגונים רבים הוא הבנת החשיבות הנושא על ידי השכבה הניהולית. אם לא נקדיש לזה מחשבה נוספת, ניתן בטעות לתפוס את הפרקטיקות האלה כמענה לרצון גחמתי של הצרכנים והלקוחות. לכן, הרבה חברות מוצאות לנכון ליישם את הפרקטיקות האלה בנראות בלבד, למשל במודעות ושלטי חוצות (לדוגמא, שימוש בדוגמנים בעליי מאפיינים חיצוניים שונים ומגוונים בפרסומת לרשת אופנה).

אבל זוהי, כאמור, טעות. הפרקטיקות הללו יכולות לתת לארגון הרבה יותר מאשר יחסי ציבור טובים. מחקרים וסטטיסטיקות מראים באופן עקבי כי ליישום הפרקטיקות באופן נכון יש השפעה חיובית על הרווחים, רוח החדשנות, והיכולת לפרוץ לשווקים חדשים. ועוד המחקרים מראים כי היישום הנכון מוביל לצוות שמח ומרוצה שמרגיש מוערך.

למה? הסיבה הכי פשוטה היא שיחד עם חוויות החיים השונות של הצוות המגוון, מגיעות נקודות מבט שונות – כלומר רעיונות שונים. סביר להניח שלאישה עם תואר מאוניברסיטה שבילתה חמש שנים בחו"ל יש פרספקטיבה שונה לחלוטין על נושא מסוים מאשר לגבר שהתחתן מייד לאחר סיום לימודיו בתיכון והתיישב בעיירת מולדתו.

כמובן, המטרה היא לא לדכא את אחת מהשקפות העולם הללו, אלא להפך. כל השקפת עולם היא חשובה, ועצם הריבוי זה מה שמוביל את הארגון לצמיחה, חדשנות וקבלת רעיונות חדשים.

איך מיישמים את זה נכון

יישום הפרקטיקות של גיוון והכללה הוא נושא רחב בפני עצמו, וקשה לעבור על כל הנקודות במאמר אחד. אספנו לכם מספר טיפים שיעזרו להם להיכנס למיינד-סט הנכון ליצירת ארגון שהוא מגוון ומכליל, על אמת (:

תהיו מודעים: תכניסו את הפרקטיקות האלה לתוך סדר העדיפויות שלכם כבר מההתחלה, בשלבי גיוס העובדים. לפעמים זה אפילו יכול להיות חכם לגייס עובד מטעמים אלו על פני יכולות טכניות כאלה או אחרות.

תחפשו מועמדים מגוונים: כשהדבר מתאפשר, תחפשו באופן מכוון מועמדים שעונים על קריטריונים מסוימים של ניסיון חיים שאתם יודעים שחסרים לכם בארגון, ושכדאי שיהיו.

תגוונו גם בתהליך הגיוון: תתחילו בלהודות שחווית החיים הייחודית שלכם היא מוגבלת בתפיסה שלה. לאחר מכן, התחילו לכלול אנשים נוספים בתהליך הגיוס ותשאפו לקבל פרספקטיבות שונות לגבי "איך גיוון והכללה צריכים להראות בארגון שלי".

תתנו לגיוון ליצור הכללה: אפשר לצפות שצוות מגוון יהיה צוות שיודע להכיל, ללא קשר להנחיות ההתנהגות שמקום העבודה מספק לו. אנשים נוטים להתקבץ ולהתחבר. אם מקום העבודה שלכם אכן מגוון והחוויה המשותפת העיקרית שיש לכולם יחד היא העובדה שהם עובדים אצלכם, אתם תופתעו לגלות אנשים שונים מאוד מתחברים באופן טבעי.

חשוב לזכור שגיוון והכללה יראו שונה בין ארגון לארגון, בהתחשב בסוג המוצרים / שירותים שהוא מציע ובקהל היעד. הצוות שלכם לא צריך להיות מגוון רק כי זה מה שנהוג ונכון לעשות, אלא כי זה הדבר הנכון עבור ההצלחה של הצוות שלכם, ושל הארגון כולו. גם קהל היעד שלכם מורכב מאנשים עם חוויות חיים שונות ונקודת מבט שונות לגבי אותם נושאים. האנשים שעובדים אצלכם צריכים לשקף את השונות הזו כך שיוכלו לספק נקודת מבט רלוונטית, אך מיוחדת, על המוצר או השירות שאתם מספקים.

CONTACT US
בואו נצמח ביחד

המחויבות שלנו היא להביא את הארגונים והצוותים שעובדים איתנו למקום טוב יותר – יותר גמישים לשינויים, יותר מעורבים ועם קשת נרחבת יותר של כלים, שתאפשר להם ליצור עתיד טוב יותר.