האם עבודה מרחוק היא כאן כדי להישאר?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

עבודה מרחוק היא עדיין נורמה חדשה עבור המון חברות מסביב לעולם, גם אחרי שנה לתוך מגיפת הקורונה.
אבל עם הפצת החיסונים לוירוס, נראה שהגיע הזמן לחשוב מה עתיד להיות. האם המשבר הבריאותי הגלובלי הזה הותיר על עסקים חותם קבוע בדמות עבודה מרחוק?

כדי לברר לאן הטרנד הזה מתקדם, ערכנו מחקר אודות חברות מובילות מהעולם לצד סקר בקרב מגוון חברות בכל הצורות והגדלים.

עשרות מקרב החברות הגדולות והמשפיעות ביותר בעולם עורכות תוכניות לשילוב עבודה מרחוק ברמה זו או אחרת. Google, Apple, Indeed, Airbnb והרבה אחרות האריכו את מדיניות העבודה מהבית למשך רוב שנת 2021 ובכוונתן לאפשר לרוב, אם לא לכל עובדיהם, לעבוד לפחות מחצית משעות העבודה שלהם מהבית.
פעילות שמעידה אפילו יותר לאן הטרנד הולך, הן חברות כמו Uber ו-Airbnb שמשקיעות למען העובדים בעמדות העבודה הביתיות שלהם. הקמעונאית REI הגדילה לעשות ומוכרת את הקמפוס שלה כדי "לתמוך בעבודה מרחוק בתור מודל טבוע, נתמך ונורמלי."

כשמצרפים את כל זה יחד עם ההצהרות מ-Facebook ו-Twitter, נראה שעבודה מהבית תהפוך לאופציה קבועה עבור העובדים, ושהיא לא הולכת לשום מקום בזמן הקרוב.

בינתיים, מחקרים מראים שהעובדים נהנים מהיתרונות להיות בבית זמן רב יותר. על פי דו"ח של Leadership IQ, רק 9% מעדיפים לעבוד מהמשרד כל הזמן. רבים (39%) היו בוחרים לעבוד מהבית במשך יום או יומיים בשבוע.

לכל תזוזה קבועה בהגדרת מקום העבודה יש השלכות משמעותיות עבור חלק גדול מהכלכלה העולמית.
מה לגבי עסקים שמסתמכים על עובדי משרד שהיו זמינים ובקרבתם?
העובדים ייהנו מפחות שעות נסיעה ויותר זמן למשפחה, אך החברה האנושית כולה עשויה להשתנות בדרכים בלתי צפויות. יותר "עובדים דיגיטליים" בשוק פירושו שליותר חברות תהיה גישה לכישרונות מרחבי העולם, שזאת יכולה להיות הזדמנות עבור רבים. שטחי משרדים יצטמצמו באופן דרמטי, וישנו את מבנה ואופי הערים.

יש כמה חששות שעולות בפן הפרסונלי מתוך מודל העבודה ההיברידי: פגיעה במחוברות הארגונית, פגיעה בקשרים אישיים ופגיעה בהווי היומיום. ולכן, נושא המחוברות הארגונית הופך להיות קריטי מתמיד ויש צורך לעסוק בפעילויות לחיזוק ובניית צוותים ולהשאיר את כולם מעורבים ובעלי מוטיבציה תוך חדשנות מתמדת. רעיון טוב וכלי שהפך פופולרי בקרב ארגונים הוא פורטל ארגוני המאפשר לשמור ולעודד בניית קהילה בקרב העובדים. כמו כן, ניתן להשתמש בטכנולוגיה כדי לשמור על מעורבות, במיוחד בתחום התקשורת הארגונית. אפשר להשתמש בתוכן וידאו או לרשום את העובדים לקורס מקוון יחד.

גם בפן הרחב יותר עבור המעסיקים, המשך העבודה מרחוק מציב מכלול ייחודי של אתגרים שיש להתגבר עליהם בכדי לחשוף את ההזדמנויות. תקשורת פנימית תמשיך להיות נושא חשוב, ויהיה צורך להשקיע רבות במשרדים ביתיים ובציוד. אבטחת סייבר תקבל רמת חשיבות חדשה, אפילו עבור חברות קטנות יותר. והאתגר המעניין ביותר הוא שהן המעסיקים והן העובדים יצטרכו לגלות היכן למתוח קו חדש בין חייהם המקצועיים לבין חייהם האישיים.

אם לוקחים בחשבון את כל הגורמים הללו, עולה באופן טבעי מודל עבודה היברידי, כזה המשלב יכולת עבודה מהבית עם ביקורים קבועים במשרד. הסקר שלנו הראה כי מודל העבודה ההיברידי הוא בדרך כלל שינוי ניהולי ולא חוזי, ומטרתו לנצל את המיטב משני העולמות. תהיה החלוקה אשר תהיה בין זמן העבודה במשרד או בבית, עובדים ומעסיקים כאחד נהנים מגמישות רבה יותר. בהסתמך על יתרון זה, מעסיקים מנסים לייצר לוח זמנים מותאם אישית לכל עובד. כמו כן, מעסיקים עשויים להשתמש בגמישות זו ודואגים לספר על כך למועמדים פוטנציאלים על מנת לשמור על אפשרויותיהם פתוחות.

אז, כשלוקחים את כל אלו בחשבון, מה בעצם גילינו בסקר שלנו? אחרי המגיפה,
* מעט מאוד חברות מתכננות לדבוק ב-100% עבודה מרחוק. למרות החיסכון שהדבר יכול להעניק להן, הן מוצאות שסביבת עבודה הכוללת אינטראקציה אנושית פנים-אל-פנים חשובה יותר.
* למעלה ממחצית החברות תאפשרנה דגם היברידי, כאשר ההעדפה הממוצעת היא שלושה ימי עבודה במשרד בכל שבוע.
* 25% מהחברות מתכוונות לחזור לעבודה במשרד באופן מלא.

נתונים אלה בהחלט מצביעים על שינוי משמעותי בגישה ובתפיסה של עבודה מרחוק בהשוואה לתקופת טרום-הקורונה. עם זאת, חברות רבות עדיין מתקשות להחליט עד כמה שקופות להיות בנוגע למודלי העבודה החדשים שלהן, מחשש למחויבות לשיטות שאולי לא יעמדו במבחן הזמן.
* כמעט 30% מהחברות העידו שהן יעניקו הצהרות פנים ארגוניות בלבד בנוגע למודל העבודה שלהן.
* כמעט מחצית מהחברות טוענות שיידעו או כבר ידעו באופן פנים-ארגונית וגם חיצונית למועמדים פוטנציאלים אודות החלטותיהן.
עם זאת, רק 10% טוענות שיעשו זאת באופן רשמי.

המשמעות היא שהרוב המכריע מהחברות בוחרות שלא להתחייב באופן פומבי למודל זה או אחר. אולם עבור מועמדים, מידע זה הוא קריטי להחלטה אם לקבל תפקיד או לא. וחשוב לקחת בחשבון הן מועמדים והן עובדים – מה הם רוצים ומה הם מצפים?
מודל העבודה ההיברידי היה נושא חם בלינקדאין ובפייסבוק לאחרונה. לעובדים יש כל מיני תקוות ורעיונות כיצד העתיד עשוי להיראות אבל שום דבר לא באמת מבוסס. מצד שני, כשמסתכלים על מחקר מעמיק ועל החלטות של חברות מובילות, ברור ובטוח לומר, כולם למדו כיצד להיות גמישים יותר ולעבוד מרחוק ולכן אנו מאמינים שמודל העבודה ההיברידית בדרך כזאת או אחרת הוא הדרך.

CONTACT US
בואו נצמח ביחד

המחויבות שלנו היא להביא את הארגונים והצוותים שעובדים איתנו למקום טוב יותר – יותר גמישים לשינויים, יותר מעורבים ועם קשת נרחבת יותר של כלים, שתאפשר להם ליצור עתיד טוב יותר.